Survival Sweden – Part 2

POST 3

Bra dag! (Goedendag)

Het is tijd om deel 2 van mijn survival reis bloot te leggen.
Dit deel, is het deel dat we met de kano deden.

Dag 1:

Vandaag is het vrijdag 14 juli. We werden met een busje opgehaald op onze campingplaats. Normaal zouden we eerst nog een beetje moeten wandelen naar een plaats waar de andere groep zou aankomen met de kano’s, maar omdat groep 2 niet zo ver geraakt waren en dus nog te ver af lagen van ons, was het voor ons nog te lang om te voet doen.

Maar eerst is het tijd voor ontbijt! (Met een geweldig uitzicht zoals gewoonlijk).

We smulden van onze zelfgemaakte bessen confituur en ik vond ook nog wat aardbeitjes. Deze zijn 20 keer kleiner dan de aardebeien die je in de winkel koopt, maar ze hebben wel 1000 keer meer smaak. Echt heerlijk!

Na het ontbijt vertrokken we met het busje naar de sluis van Lennartsfors.
Hier zouden we dan de kano’s overnemen en onze tocht op zo verderzetten.

Eerst moesten we al onze spullen in waterdichte zakken en bakken steken.
Hierna aten we middag (boterhammetjes met kaas, hesp, honing…)

Na het middageten kregen we een beetje uitleg over het kanovaren.
We konden per 2 of per 3 in een kano. De meeste kano’s waren met 2 bemanningen, er waren ook 3 kano’s met 3 bedaminngen. Mijn kano was er eentje voor 3. Per 3 varen is ook makkelijker dan per 2. Want als je per 2 vaart moet je én sturen én goed peddelen om vooruit te geraken. Maar wij, per 3, gaat dat ietsje makkelijker. De voorste roeit aan de ene kant van de boot, middelste roeit aan de andere kant van de boot en de achterste moet enkel sturen. En je gaat sneller vooruit dan de anderen, dat was wel fijn, dan voeren we altijd op kop.

De eerste dag hebben we misschien maar een uurtje gevaren, want als je een mooi en leuk plaatsje op een eiland wil bemachtigen, moet je er wel op tijd bij zijn.
We maakten onze tenten weer in orde en toen was het tijd voor een wedstrijdje ‘voor het eerst aan de overkant’.

Het avondeten voor mij bestond uit: veggie gehakt, perzikken en rijst, hmm!

We hebben zelf kubb gemaakt, heel erg leuk was dat.

Ook zelf brood gemaakt. We hadden broodmix mee, waar we enkel nog water aan toe moesten voegen, goed kneden en op het vuur plaatsen.

Dag 2:

Jammer genoeg was mijn fototoestel in de avond van dag 1 plat gegaan en heb ik moeten wachten tot de mogelijkheid er was om hem weer op te laden. Dus heb ik niet van alles foto’s, maar ik maak gebruik van de foto’s van anderen.

’s Ochtends een stevig ontbijt genomen (dat bestond uit ons zelf gemaakte brood).
Alles opruimen en het terrein netjes achterlaten.
En dan was het tijd om verder te varen.

Vandaag hebben we een autokerkhof bezocht. Super mooi was dat.
Je kent het vast en zeker wel. Allemaal oude auto’s die niet meer gebruikt worden die tussen ijzeren hekken staan op asfalt. Di was deze keer niet zo. We vonden de verroeste auto’s terug in een bos en weiland, tussen al het groen. Het autokerkhof van Årjäng is één van de mooiste ter wereld. Bekijk de foto’s maar eens, dan zal je begrijpen waarom.

Na een uurtje doken we weer de kano’s in om onze toch verder te zetten.

Rond 16 uur waren we dan aangekomen op onze volgende plek.
(Waar ik jammer genoeg maar 1 foto van vond sad)

yesyesyes

Dag 3:

Deze nacht (van zaterdag op zondag) en zondag zelf, is het weer echt verschrikkelijk geweest. Maar wij zijn geen mietjes, wij zijn echte vikingen en vikingen doen door.

Mats; slecht weer kano dag
We voeren de kano’s weer uit en moesten door regen en wind vooruit geraken.
Het was een zware tocht die we rond 11 uur uiteindelijk toch gepauzeerd hebben. Want het meer waar wij op voeren (de Lelång) is 1 van de gevaarlijkste tijdens stormweer.
We kwamen het plaatsje tegen, die we eerder deze week ook al hebben bezocht tijdens het wandelen, en gingen in het rode huisje zitten om ons weer wat op te warmen. Want vooral ik en nog 2 anderen waren helemaal onderkoelt… Niet goed dus.
Het was wel een hele ervaring.
Na dat ik 2 uur hebben geslapen, werd ik wakker en scheen de zon weer, heerlijk!

DSCN4525 Dit is het rode huisje.IMG_208111.jpg

Hierbij heb ik dan ook geprofiteerd om enkele ‘selfies’ te nemen, hihi. En ook samen op de foto met enkele vrienden. Dit moment, was één van mijn lievelingsmomenten.

Toen het weer mooier weer was, aten we ons avondeten en vertrokken we richting onze eindbestemming. Rond 22 uur kwamen we toe en moesten we eerst nog alle boten legen, uit het water halen, kuisen, opruimen, tenten zetten. Gelukkig kregen we een lekkere beloning voor al dat harde werk: warme chocolademelk en cake, hmm!
Rond middernacht konden we eindelijk gaan slapen. De volgende ochtend mochten we wel uitslapen, dus dat was goed.

Deze post zit er alweer op voor vandaag.
Kom zeker nog eens terug als je wil weten hoe het laatste deel van de survival gegaan is.

xxx Amy xxx

foto v Glenn.jpg

Één reactie Voeg uw reactie toe